Monday, February 13, 2006

TAHLIL UNTUK SEORANG SAHABAT…


TARIKH 22 Februari akan sentiasa dikenang. Banglo Jalan Taban sekali lagi jadi tumpuan. Banglo Jalan Taban, walau alamat tidak pernah saya ingat nombornya, tapi sudah jadi tempat yang sudah tidak asing sejak 1992….apabila saya, Kakchah, Chah dan ramai yang lain memenuhi rumah itu mengiringi jenazah insan yang kami kasihi, Sudirman Haji Arshad.

Foto kami bertiga berdiri di muka pintu rumah Jalan Taban itu, ketika jenazah dibawa keluar untuk diabadikan di Temerloh, Pahang, masih dalam simpanan. Foto yang sama pernah tersiar dalam akhbar Harian Metro ketika saya diminta menulis secebis kenangan bersama seniman hebat itu untuk siaran. Memang banyak kenangan yang saya simpan. Beberapa jam sebelum dia buat konsert sejarah Chowkit Road, persiapan dan keresahan dan banyak lagi. Begitu juga dengan rakan-rakan lain yang masing-masing menyimpan kenangan bersama insan yang berjiwa besar ini.

Tahun ini, tahlil diadakan lebih awal di banglo, Jalan Taban, Bangsar milik Datin Rudhiah Arshad, kakak Sudirman dan anaknya, Atai. Kali ini ia dianjurkan oleh Astro untuk Trek Selebriti yang mengadakan slot khas pada 24 Februari ini, jam 10 malam. Antara yang hadir bersama-sama solat maghrib, tahlil dan Isyak itu ialah Siti Nurhaliza, Datuk Sarimah, Yusni Jaafar, Kakchah, Bahyah Mahmood, Aliff Abdullah (dulu Sum Heng Woh, sound engineer masa allahyarham buat album) dan Datuk Sabaruddin Chik. Solat dan bacaan yassin diimamkan oleh Datuk Abu Hassan Shaari.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham. Amin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home