Monday, February 13, 2006

MAWI YANG TERCINTA OK TAPI.....


MUNGKIN harapan yang diletakkan terlalu tinggi untuk seorang lelaki bernama Mawi menerusi album sulungnya. Malangnya, album berjudul Mawi – Yang Tercinta itu tidaklah sebaik yang diharapkan. Atau mungkin ‘world music’ masih terlalu baru untuk artis kita.

Ironisnya, album ini menggandingkan nama besar dalam industri muzik, bagaimanapun hasilnya tidak lebih sebagai sebuah album yang biasa saja. Jadi adalah agak mengecewakan terutama kerana Mawi telah memperlihatkan kemampuannya membawakan lagu ‘Aduh Saliha’ dan ‘Intifada’ dengan cukup baik. Penghayatannya mengatasi peserta AF yang lain.

Hanya beberapa lagu saja yang dianggap menepati citarasa seperti lagu ciptaan Fauzi Marzuki, ‘Kian’, lagu ciptaan M Nasir “Lagu Jiwa Lagu Cinta’ dan sudah tentu tidak ketinggalan lagu, ‘Aduh Saliha.

Dalam ‘Lagu Jiwa Lagu Cinta’, Mawi berduet dengan sifu dalam irama rancak manakala lagu ‘Kian’ berirama ballad yang lebih sesuai dengan kekuatan pengghayatan Mawi.

Namun, lagu ciptaan komposer lain yang termasuk lagu sifu M N asir sendiri (beliau menghasilkan empat dari lapan lagu) tidak sehebat nama mereka seperti Kurnia Tuhan ciptaan Ajai, Di Pintumu ciptaan M Nasir, Cinta Yang Hakiki ciptaan Yassin Sulaiman.

Ia tidak cukup kuat untuk memberi pakej yang melengkapkan populariti penyanyi ini selepas kemenangannya menyapu bersih kemenangan dan juga kemasyhuran berbanding pelajar Akademi Fantasia lain.

Album ini diterbitkan oleh M Nasir, Ajai, Fauzi Marzuki dan Yasin. Ia mendapat kerjasama ramai pemuzik terkenal tanahair seperti penyanyi latarnya selain Mawi, dibantu juga oleh Ajai dan Yassin. Manakala pemuzik undangan pula ialah Fauzi Marzuki, Ujang Exist, Sham Kamikaze, Jay Jay, Zul Mahat, ddie Marzuki, Napie Spider, Ameer dan Hamzah Mohardiman.

Terbitan Maestro Records, album ini turut memuatkan kata-kata keramat Mawi yang disebut disetiap persembahannya, ‘Muzik muzik jugak, akhirat jangan lupa’. Mungkin, belajar dari kesilapan dan kelemahan, kita mengharapkan album keduanya akan jauh lebih baik.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home