Monday, February 13, 2006

APA KHABAR PUTERI REFORMASI NURUL IZZAH ANWAR


PUTERI REFORMASI, Nurul Izzah Anwar baru-baru ini pulang bersama suaminya, Raja Ahmad Shahrir Iskandar untuk menyambut Aidiladha di tanahair. Sejak Jun lalu tahun lalu, beliau berada di Amerika Syarikat mengikuti kursus sarjana hubungan antarabangsa dengan pengkhususan pada kajian Asia Tenggara atau Advanced School For International Studies di Universiti John Hopkins, Washington DC.

Meskipun ia satu kursus yang agak sukar dan beliau merupakan satu-satunya pelajar tunggal dari Malaysia, kecuali seorang pelajar kedoktoran, beliau yakin dapat menamatkannya sehingga Disember tahun ini. Program pengajian yang sebenarnya memakan masa dua tahun.

“Insyaallah, akhir tahun ini, saya harap dapat menamatkan pengajian di sana dan selepas itu akan terus kembali semula ke tanahair. Itu rancangan setakat ini,” kata Izzah yang saya temui dua hari sebelum Aidiladha.

Selain kerinduan pada tahanair dan keluarga, beliau juga rindukan rakan-rakan di Malaysia. Menurutnya, sekalipun beliau berada jauh, hatinya sentiasa di negara ini. Kerana itu beliau tidak pernah ketinggalan mengikuti perkembangan terkini Malaysia melalui pelbagai laman web yang boleh dilayarinya.

Menurut Izzah beliau tidak bercadang tinggal lama di Amerika bahkan rancangan memendekkan kursusnya adalah semata-mata untuk perjuangan parti. Beliau mahu kembali untuk berkempen. Ia sudah menjadi satu penguat semangat baginya setiap kali menghadapi cabaran dan kesukaran.

“Saya sentiasa memikirkan tentang teman-teman, tentang perjuangan. Hakikat bahawa suatu hari nanti saya akan kembali berjuang bersama rakan-rakan dan papa, itu bukan suatu rahsia. Kursus yang saya ambil ini juga sebagai mengisi perjuangan itu. Ia diharapkan dapat membantu saya memberi sumbangan dalam perjuangan untuk parti.

“Kerana itu saya anggap Jurusan Asia Tenggara cukup penting dan berharga,” katanya.

Pengajian itu juga memerlukan beliau menguasai satu bahasa dan subjek makro dan mikro ekonomi yang katanya, bukan subjek yang mudah. Beliau memilih bahasa Mandarin kerana katanya bahasa itu kaya dengan budaya dan sejarah di samping digunakan secara meluas. Sebelum ini, beliau hanya tahu sedikit bahasa Kantonis.

“Setiap hari saya melatih diri bercakap Mandarin secara intensif. Siang, malang, hanya Mandarin kerana cara menguasai bahasa adalah dengan latihan dan bercakap selalu. Walaupun suami saya tidak faham, tapi saya paksa supaya dia dengar.

“Cuma bila berjumpa Tian Chua, baru saya diberitahu sama ada sebutan saya itu betul atau salah,” jelasnya.

Jadual dan programnya setiap hari terlalu padat. Kelas diadakan setiap Isnin hingga Jumaat manakala pada hujung minggu pula program dibuat oleh pensyarah di kediaman mereka.

“Saya tidak rasa bosan belajar, tambahan pula pelajar yang ada bukan calang-calang. Kebanyakan mereka dari Universiti Harvard, yang hampir kesemuanya memiliki elemen keterbukaan. Ini memberikan ruang untuk diskusi dan berfikir secara lebih terbuka, ia jauh berbeza dengan pelajar kita yang dihambat oleh akta universiti,” katanya.

Keterbukaan itu, tambah Izzah, adalah penting untuk pembangunan minda. Ia perlu dicontohi di pusat pengajian tinggi negara ini,” katanya yang juga merupakan antara pelajar termuda. Kebanyakan mereka berusia sekitar 27 tahun sedangkan Izzah baru 25 tahun.

Namun, baginya, perbezaan usia tidak timbul dan tidak penting. Apa yang lebih perlu ialah saling menghormati pandanngan satu sama lain.

Menurut Izzah, pada mulanya tidak ramai yang mengenalinya, terutama sebagai anak bekas perdana menteri malaysia. Ini kerana kebanyakan pelajar yang ada adalah di kalangan orang penting dan berkaliber. Bahkan, Izzah berkata, dia sentiasa berpegang teguh pada kata-kata Profesor Bridget Wells, “anda perlu membuat kejayaan dan kekalahan sendiri.”

“Saya tidak mahu bergantung pada kejayaan ayah, saya mahu mencipta kejayaan dan pencapaian sendiri. Kerana itu seboleh-bolehnya saya tidak mahu mereka tahu siapa saya, tapi lama kelamaan ramai kawan-kawan yang membuat carian dalam google dan mereka tahu siapa saya,” katanya.

Sesuatu yang menarik cerita Izzah adalah ketika latihan simulasi krisis Asia Tenggara diadakah pada 19 November tahun lalu. Setiap negara diwakili oleh pembesar masing-masing dan memandangkan Izzah pelajar Malaysia tunggal, beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Badawi. Malahan Izzah turut memakai lencana PM dan seorang lantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

“Simulasi itu diadakan untuk melatih bagaimana kami menangani krisis, iaitu krisis tumpahan minyak. Ia simulasi yang mencabar dan cukup realistik kerana semuanya hebat-hebat.

“Kebetulan saya terlambat waktu itu, lalu saya membuat ucapan terima kasih kepada timbalan saya, Datuk Seri Najib kerana tidak ambil mengadakan rampasan kuasa untuk mengambil jawatan saya. Itu ucapan saya secara spontan!” cerita Izzah yang turut dimaklumkan bahawa sememangnya Abdullah Badawi selalu lewat di majlis-majlis yang dihadirinya.

Dalam usahanya mengejar ilmu untuk melengkapkan diri itu, beliau bersyukur suaminya berada di sisi.

“Bagi saya kehadiran suami pada ketika ini cukup penting. Inilah situasi yang paling ideal untuk saling memahami dan bertolak ansur. Walaupun fokus saya pada pengajian, kami cuba berkompromi dari segi citarasa dan cita-cita. Memang dia terpaksa bersabar dengan karenah dan menu-menu yang saya sediakan.

“Mungkin menu itu tidak perlu saya sebutkan tapi apa yang jelas, pengorbanan dan kesabarannya amat saya hargai. Ini penting bagi seorang isteri,” katanya.

Sementara Izzah ke kelas, Shahrir pula bertindak mengatur program Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ia tidak terkecuali bekerja pada Sabtu dan Ahad. Ketika ditanya apakah kesukaran bekerja dengan bapa mertua sendiri, bekas kakitangan sebuah syarikat minyak terkemuka di Malaysia ini berkata; “Saya tidak anggap ia sukar. Malah saya bersyukur dapat bekerja dengan seorang yang dinamik, tajam dan pantas. Jadi, sebagai pekerja, saya juga mesti tip-top .

“Ia satu pengalaman bekerja yang baik untuk saya kerana bekerja di bawah beliau kita mesti bukan setakat good saja, tapi excellent,” kata Shahrir yang pernah mengatur program Anwar di universiti-universiti seperti Harvard, Michigan dan New York.

Sambutan di setiap tempat yang dikunjungi Anwar adalah menggalakkan, seperti di New York di mana Anwar diberi anugerah Atlas Freedom oleh Institut Atlas pada November 2005 yang lalu untuk tahanan politik. Hampir kesemua program mendapat sambuta kecuali di Michigan yang kebanyakan pelajar Malaysia ditaja oleh kerajaan, mereka telah terlebih dahulu diberi amaran untuk tidak hadir di perjumpaan Anwar.

Selain program universiti, Shahrir juga mengatur program bersama kumpulan pemikir dari Washington yang menjadi kenalan Anwar selama ini. Kebanyakan isu yang dibincangkan ialah mencari penyelesaian konflik Islam dan Barat, masalah teroris dan sebagainya.

Terhadap satu soalan yang sering ditanya oleh rakan-rakan dan penyokong parti, terutama tentang cahayamata, pasangan ini yang mendirikan rumahtangga pada 9 Mei 2003 mengakui mereka ingin mempunyai cahayamata.

“Anak adalah anugerah Allah. Bila kami berkahwin, kami sudah bersedia untuk kehadirannya. Tetapi setakat ini rezeki kami belum ada lagi. Kalau ada rezeki, kami sudah bersedia.”




.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home