Monday, February 13, 2006

CHEF WAN RAYA DI LONDON


Jika tahun-tahun yang lalu, Cef Wan mengadakan rumah terbuka di rumah keluarganya di Raub, Pahang, tapi tahun ini rumah terbukanya diadakan di Kedutaan Malaysia di London.

Cef Wan yang berlepas ke London pada Ahad (30 Oktober) akan memasak untuk 200 tetamu bagi rumah terbuka yang berlangsung di rumah duta Malaysia di Hampstead.
Ketika ditemui di lapangan terbang, Cef Wan yang berlepas ke Hong Kong terlebih dulu untuk menjayakan konvensyen yang dinamakan, Casbaa Convention (World Cable TV Convention) berkata ini adalah kali pertama dia berhari raya di luar negara.

“Saya akan berada di London kali ini selama dua minggu. Tapi anak-anak dan keluarga saya akan tetap mengadakan rumah terbuka di Raub, Pahang macam selalu. Cuma kali ini, saya tak ada,” katanya.

Katanya, program beraya di London itu dibuat kerana secara kebetulan dia akan mengadakan beberapa pertemuan dengan wakil-wakil stesen TV luar negara dan bertemu dengan kawan-kawan rapat.

“Jadi, secara kebetulan, kedutaan Malaysia dapat tahu, mereka pun aturkan program untuk saya di mana saya akan memasak untuk 200 tamu di samping mengadakan demonstrasi masak untuk isteri-isteri duta di sana.

Majlis jamuan hari raya itu selain dihadiri oleh duta-duta juga akan disertai pelajar-pelajar beragama Islam yang berada di London.

Beberapa hari sebelum berlepas, Cef Wan yang baru pulang dari penggambaran untuk rancangan masakan bersirinya bagi Asia Food Channel di Pokhara, Katmandu, India, telah menyenaraikan menu yang akan disajikan pada jamuan yang akan diadakan pada hari raya pertama itu.

“Macam biasa saya akan masak rendang daging dan hidangan lain yang biasa diakan pada hari raya. Semuanya resipi saya,’ katanya.

Menurutnya, kesemua bahan-bahan dibawa dari Kuala Lumpur melalui pesawat MAS kargo, seminggu sebelum itu.

“Saya sudah senaraikan bahan-bahan seperti serai, lengkuas dan macam-macam yang diperlukan dan kesemuanya dihantar melalui pesawat. Saya cuma datang masak, buat demo dan raikan tetamu, macam selalu itulah kerja saya,” kata Cef Wan yang mengaku mempunyai jadual yang sibuk sepanjang bulan puasa tetapi masih sempat pulang ke Raub melawat ibu dan bapa serta bertemu anak-anaknya.

“Tahun ini banyak majlis buka puasa yang tak dapat saya hadir kerana jadual yang padat. Lepas balik dari Katmandu di mana kai shootig dalam bulan puasa, saya baik Kuala Lumpur, sibuk pulak susun jadual untuk program di Hong Kong dan London,’ katanya.

Untuk konvensyen di Hong Kong, Cef Wan membuat demo mengenai ramadan dan hari raya di mana dia membuat demo cara anyam ketupat, memasak lemang dan membuat roti jala.

“Lepas itu sibuk pula dengan post-production Asia Food Channel sebelum ke London,” katanya.

Mengenai persiapan raya, Cef Wan berkata, dengan jadual yang padat dia tidak mempunyai waktu untuk membuat persiapan raya. Kuih-muih rayapun haya dibeli dari kakaknya sendiri. Bagaimanapun, katanya, kebanyakan kuih-muih raya itu adalah resipinya.

“Saya yang bagi kakak saya resipi, sekarang, saya pula terpaksa beli dari dia,” katanya.

Sempena hari raya tahun ini, dia mengambil kesempatan mengucapkan selamat hari raya kepada peminat-peminatnya di Malaysia dan Singapura.

“Saya ucapkan selamat hari raya kepada semua, walaupun tahun ini saya tak muncul di TV untuk program masakan di TV. Kepada peminat-peminat di Singapura pula saya tetap tak lupa. Sekalipun saya akhir-akhir ini tak lagi dipanggil oleh stesen di republik itu, saya tetap ingat semua. Jangan ingat saya tak nak datang Singapura, cuma saya tak dipanggil.
Bila saya buat program masakan di luar negara, saya selalu kata, alangkah baiknya kalau program begini dibuat di negara sendiri atau di Singapura.

“Tapi, apapun, kepada semua umat Islam di Malaysia dan Singapura, saya ucapkan Selamat Aidilfitri dan maaf zahir batin dari saya. InsyaAllah, lepas dua minggu raya, saya akan balik ke Kuala Lumpur,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home