Monday, February 13, 2006

CERITA DARI ALANG SEDAYU....ITO KEMBALI DENGAN DIKIR BLUES



ARTIS muda hari ini mesti mempunyai perjuangan dalam dunia muzik kerana perjuangan itulah yang akan menjamin masa depan mereka dalam industri ini, kata penyanyi Ito Mohamad ketika ditemui kelmarin.

Penyanyi utama kumpulan Blues Gang itu berkata, sebagai penyanyi yang boleh dianggap veteran, beliau mendapati indunstri hari ini dipenuhi dengan penyanyi berbakat tetapi tidak ada perjuangan,

“Saya dapati hari ini ramai artis muda yang berbakat, tapi mereka tidak ada perjuangan. Ia penting kerana masa depan industri hari ini bergantung pada perjuangan mereka hari ini.

“Saya tahu yang sanggup berjuang memang tidak ramai. Saya ingat lagi, saya pernah tentang akta 1969 yang mana stesen ketika itu tidak diperlukan bayar royalti lagu artis setiap kali lagu mereka dimainkan oleh media atau tempat-tempat lain. Inilah yang membawa kepada penubuhan MACP ( Music Authors Copyright Protection).

“Hasilnya, hari ini penyanyi boleh menikmati royalti yang tinggi. Inilah pentingnya perjuangan, ia menjamin masa depan yang lebih baik,” kata Ito yang kini tampil dengan album barunya, Dikir Blues selepas tujuh tahun tidak merakamkan album.

Album itu yang diterbitkan di bawah syarikatnya, Ito’s Cottage, diedarkan oleh Life Record mengembalikan Ito dalam industri muzik setelah tujuh tahun tidak merakamkan album.

Sebagai eksperimen, Ito menggabungkan elemen blues dan dikir barat dalam nafas yang lebih unik. Ternyata gabungan itu cukuo menarik dan ada keserasiannya. Baginya, irama tradisinal pantai timur itu wajar dipakejkan agar lebih ramai yang dapat menghayati dan menikmatinya.

Ito yang kini sudah menjadi datuk tiga orang cucu, masih menetap di kampung halamannya sejak 1993 di Kampung Pulau Sebang, Tampin, Negeri Sembilan, kembali semula ke Kuala Lumpur untuk promosi albumnya. Malahan pertemuan dengannya berlangsung di tempat ‘persembunyiannya’ di Alang Sedayu, sebuah kawasan hutan yang terletak di perkampungan orang asli di Batu 13, Gombak, Kuala Lumpur.

“Bila saya tidak ada urusan lain, saya dan isteri akan kembali ke kampung, kehidupan di sana lebih sederhana dan damai,” katanya.

Menurut Ito, suasana alam semulajadi yang tenang dan dingin di Alang Sedayu itu memberikan beliau ilham untuk menghasilkan Dikir Blues, album yang dibuat rakamannya di Studio Nagar Nagar di Kuala Besut, Terengganu manakala proses adunannya dibuat di Studio Joe Wings dan Kings Studio di Kuala Lumpur. Ia di Studio Joe Wings dan Kings Studio di Kuala Lumpur.

Dikir Blues memuatkan lima lagu iaitu Apo Nak Di Kato, Katakanlah, susunannya dibuat semua dengan memasukkan unsur dikit barat. Manakala tiga lagu lain ialah Dialah Allah, Jangan Pandang Kulit dan ;agu dialek Kelantan – Negeri Sembilan, Jumpo Kawan Lamo.

Lagu kegemarannya adalah lagu ketuhanan rentak perlahan, ciptaan komposer Indonesia Dol S, Dialah Allah. Katanya, “Bila sudah tua-tua begini, lagu ketuhanan lebih meresap di jiwa.”

Menurut penyanyi ini yang terkenal dengan perjuangan menentang cetak rompak danpernah diwawancara oleh akhbar Washington Post mengenai isu itu, apa yang lebih penting baginya ialah menghidupkan irama blues. Beliau yang sentiasa konsisten dengan irama itu berkata blues sentiasa sebati dengan jiwanya. Album itu yang berada di pasaran sejak sebulan lalu memberi laluan kepada seorang penyanyi dikir barat yang terkenal di Kelantan, Mat Glamour bertajuk, Lamo Tak Jumpo (Lama Tak Jumpa).

Ito berkata, meskipun beliau selama ini menyepikan diri beliau masih beraksi untuk malis-majlis makan malam bersama Blues Gang. Sementara rakan-rakan lain seperti Karim dan Jim masih bermain di beberapa kelab, Ito memilih untuk berihat dari menyanyi kelab.

“Zaman saya menyanyi di kelab sudah berlalu. Saya sudah tak boleh tahan melayan orang mabuk sebab itu saya dah malas buat show di kelab-kelab. Itu masa muda-muda dulu tak apalah. Sekarang pun saya kurang, Cuma dinner show saya buatlah, sebulan mungkin ada 2 show. Cabang pendapatan tidak terbatas, rezeki ada di mana-mana selagi kita ada kemahuan, Tuhan maha mengetahui,” katanya.


Beliau berkata, kesediaannya untuk kembali merakamkan album adalah kerana cintanya pada irama blues dan keinginan untuk mengangkat martabat lagu tradisional Melayu.

“Mulanya saya fikir saya malas nak nyanyi. Iyalah kita masih dalam keadaan di mana cetak rompak masih berleluasa, secepat mana penduduk bertambah, begitu juga cetak rompak. Tapi saya mesti kembali menyanyi lagu blues kerana blues bagi saya bercerita tentang manusia dan kehidupan.

“Saya suka bercerita tentang semua ini. Kita ajak orang kita berfikir. Jangan asyik lagu yang cerita tentang rindu serindu-rindunya hinggakan kita abaikan soal kritikan sosial dan kemanusian,” kata penyanyi yang terkenal dengan lau Apo Nak Dikato ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home