Monday, February 13, 2006

LAMARAN DEMI LAMARAN BUAT NASHA AZIZ


“Orang macam mana yang saya mahukan, saya sudah tahu. Tapi siapa dia, hanya Allah saja yang dapat memastikan orangnya,” demikian kata Nasha Aziz ketika ditanya tentang calon suami.

Pelakon jelita itu yang mengerjakan umrah pada bulan puasa tahun lalu bersama Erra Fazira dan Umie Aida tidak menolak bahawa beliau suatu hari nanti akan mendirikan rumahtangga kerana itu sememangnya impian setiap wanita Muslim.

Dalam satu temubual eksklusif bersamanya semalam, Nasha tidak menafikan dia sudah menerima lamaran daripada beberapa orang rakan lelaki, tetapi menurutnya beliau masih belum memastikan siapa yang bakal dipilih.

“Memang saya tak nafikan sudah ada yang melamar, bukan dari seorang, terutama apabila ada berita yang keluar kononnya saya akan berkahwin. Lepas berita itu keluar, datang pula lamaran yang lain kerana ada yang dakwa mereka kawan dengan saya lebih lama.

“Tapi setakat ini saya belum buat apa-apa keputusan. Saya kena fikir dan buat pilihan yang betul kerana ini soal masa depan. Saya mesti pilih lelaki yang betul,” katanya.

Beliau tidak menolak mempunyai ramai kenalan lelaki, kerana beliau suka berkawan. Katanya, kesemua kenalannya bukan saja kalangan industri bahkan ada yang tidak mempunyai kaitan langsung dengan dunia filem . Ada yang sudah dikenali selama empat ke lima tahun.
Namun, katanya, kesemua mereka dianggap sebagai kawan biasa. Sejauh ini, beliau belum membuat ketetapan ataupun pilihan. Pilihan, katanya, biar Tuhan yang menentukan.

“Orang semacam saya tidak punya waktu untuk jalin hubungan yang rapat atau keluar dating. Bukan saja kerana saya ini pelakon bahkan kerana prinsip saya yang agak kuno sikit, sekalipun fesyen pakaian saya cukup up-to date.

“Saya jenis yang tak percaya pada dating. Saya tak suka keluar setiap hari atau malam, ini yang selalu orang salah faham tentang saya. Maklumlah, saya ni berpegang pada banyak prinsip, hinggakan saya rasa saya ni lady of many rules,” katanya berjenaka.

“Jadi, waktu saya mengenali mereka adalah melalui talipon, sms dan keluar sekali-sekala ke majlis-majlis. Tapi saya percaya, pilihan saya adalah pada orang yang konsisten, yang bukan hilang timbul dalam hidup saya. Paling penting juga pemikiran, kesungguhan, kesetiaannya dan jika diizinkan Allah, orang yang semacam ini akan dipertemukan dengan saya,” kata Nasha yang menafikan membuat doa tertentu di Jabal Rahmah ketika berada di Mekah.

“Orang kata kalau pergi ke sana elok doa untuk jodoh, tapi saya tak pergi pun ke bukit tu. Saya pergi untuk ziarah rumah Allah kerana Dia yang bagi saya rezki hingga saya mampu. Tapi semata-mata untuk pergi sana dan doa pasal jodoh, tidaklah.

“Saya bukan pergi untuk membuat permintaan tapi menyatakan syukur saya kerana menjadikan Nasha Aziz seorang yang tabah di samping mendoakan saudara Islam yang lain,” terangnya.


Meskipun beliau tidak terkejut atau marah diajukan soalan mengenai perkahwinan kerana sedia maklum ia sesuatu yang lazim dalam dunia artis dan media, tapi Nasha berharap keghairahan itu biarlah jangan sampai melibatkan maruah artis wanita.

“Saya tidak kisah orang tanya saya, tapi nanti apa pula pandangan masyarakat terhadap kami? Perasaan yang sama ini saya rasakan apabila Normala Shamsudin dulu sering ditanya tentang soal kahwin. Nampak seperti sebelah pihak saya yang beriya-iya, pada hal di pihak lelakilah yang lebih.

“Saya harap media faham dengan dilema artis wanita kerana persepsi orang di luar sana agak negatif,” pintanya Nasha.

Kerana itu, jika anda menganggap Nasha adalah artis yang suka hidup bebas, ia anggapan yang silap. Sebaliknya, pelakon dan model terkenal ini mengutamakan batas sebagai umat Islam lebih utama.

“Jika saya mahukan kebebasan, saya akan pilih tinggal di New York kerana Zang Toi dan Jimmy Choo ada di sana. Mereka sukakan saya tapi saya tidak dapat melihat diri saya sebagai model yang umum tahu tidak ada batasannya. Sedangkan saya tidak mahu pakai pakaian mandi atau baju tidur kerana saya tahu batas orang Melayu dan berpegang pada ajaran Islam.

“Sebab itu saya pilih untuk jadi model biasa, pendapatannya bagus juga. Maksud saya, walaupun saya kerja dalam bidang ini, saya tahu mana yang boleh dan tak boleh,” ujar artis ini yang mempunyai 21 tahun pengalaman sebagai peragawati.

Walaupun dengan batasan dan sekatan, Nasha masih menjadi buruan untuk persembahan fesyen dan modelling. Misalnya dia tidak lama lagi akan ke Shanghai dan Taiwan, untuk satu pertunjukan pakaian pengantin besar-nesaran di sana.

Ketika ditanya apakah jika berkahwin nanti, beliau akan meninggalkan bidang lakonan dan peragawati, Nasha berkata, “Setiap kita mempunyai impian dan cita-cita. Impian murni saya memanglah kalau boleh saya mahu berhenti dan memberikan tumpuan kepada alam rumahtangga.

“Mungkin kerana didorong ke arah itu, saya telah menyiapkan diri membuka produksi saya, Born Rich Picture dan hasil pertama adalah filem Buli Balik, turut diongkosi bersama rakan-rakan lain.

“Apapun, yang jelas saya juga seperti orang lain ada impian dan harapan. Biarlah Allah saja yang tentukan, saya hanya berdoa yang terbaik,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home