Monday, February 13, 2006

NASIR JANI SELEPAS 15 TAHUN...


TIDAK ada istilah takut dalam hidupnya. Manusia mesti berani menyatakan kebenaran, itu prinsip pegangan anak jati kampung Datuk Dol Said, Alor Gajah, Melaka ini. Pernah mengarah dua filem, “Rozana Cinta 87” dan “Kembara Seniman Jalanan”, pemegang Diploma Mass Communication UITM ini masih bersemangat kental meskipun rentetan pengalaman yang dilalui cukup sinematik.

Mohd Nasir Bin Jani diingati oleh orang muda dengan caranya sendiri. Beliau merupakan orang yang berani membaling batu memecahkan cermin di pejabat Finas, mencarut dalam satu program bual bicara yang disiarkan secara langsung oleh sebuah stesen TV, dan paling diingati memakai baju F**k Mahathir dalam perbicaraan di mahkamah.

Nasir pernah dipenjara dan pada usia yang bakal menjangkau 51 tahun Februari depan, semangatnya tidak pernah mati. Setelah 15 tahun tidak pernah menemui wartawan untuk sebarang wawancara. Nasir yang saya kenali sejak beliau pertama kali mengarah filem, berasal dari negeri yang sama dengan saya, Melaka. Mungkin kerana kami sama-sama 'anak Naning", beliau bersedia bertemu pada hari itu. Ikuti sedutan wawancara ini yang memecah kebisuan Nasir sekian lama....

Bila kali terakhir saudara ditemubual wartawan?
Tak ingat…tapi ini kali pertama selepas 15 tahun. Ini kali pertama saya bercakap…bagus juga, biar orang tahu apa yang berlaku.

Apa yang sebenarnya berlaku?
Semuanya bermula dengan mesyuarat pertama penubuhan Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) sekitar tahun 1991 bila AR Badul bangkitkan tentang 100 episod siri Pendekar yang HVD dapat dari Menteri Penerangan, Datuk Mohamad Rahmat (Tok Mat)waktu itu. Saya bersuara menentang kemasukan pengarah-pengarah Hong Kong dalam HVD. Tiba-tiba, dua minggu lepas tu, timbul isu rambut panjang. Bagi saya isu rambut panjang waktu itu ditimbulkan bukan untuk jaga “moral”, tapi untuk mengalihkan pandangan supaya segala penyelewengan dan rasuah dalam Kementerian Penerangan di bawah Tok Mat dapat ditutup.

Kenapa saudara kata begitu?
Itulah dia. Saya bukan penyanyi, saya karyawan filem. Betul saya rambut panjang, tapi itu bukan isunya. Saya menentang ketidakadilan dan penyalahgunaan kuasa oleh menteri itu yang buat siaran langsung gunting rambut Kumpulan Search. Dia habiskan duit rakyat. Saya malu mempunyai Menteri Penerangan dalam planet Allah Taala yang bawa isu rambut.

Orang kata saudara anti-establishment, betul begitu?
Bukan, yang saya anti adalah rasuah. Masa tu saya tidak tau berapa duit yang disonglap tapi saya tahu ada yang tak betul. Sebab, ada peruntukan untuk penerbit-penerbit tempatan untuk program TV yang jawapannya saya tahu pada 1997.

Apa sebenarnya yang berlaku pada 1997?
Kegawatan ekonomi. Bulan November tahun itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim bentangkan bajet setahun untuk Kementerian Penerangan sebanyak RM400 juta yang sudah dipotong jadi RM200 juta. Maknanya segala andaian saya betul, sepanjang 1991 hingga 1997 Tok Mat dapat peruntukan itu tapi secara diam dia agihkan kepada HVD. Itulah sebabnya HVD boleh buat papan iklannya betul-betul depan bangunan Angkasapuri sekitar tahun yang sama itu kerana mereka dapat habuan dari Tok Mat. Betul andaian saya, isu rambut panjang hanya untuk tutup isu penyelewengan dan rasuah. Nasib baiklah ada kegawatan ekonomi, baru pecah rahsia. Sebab itu sepanjang tahun 1992 hingga 1994, rentetan peristiwa yang berlaku dalam hidup saya terlalu banyak, kalau boleh mereka nak bunuh saya. Bayangkan betapa banyak Tok Mat sudah gunakan duit untuk kepentingan dirinya sendiri.

Saudara orang Melayu yang pertama maki kerajaan waktu itu secara ‘live’ di TV3 dalam rancangan Teleskop yang ditamatkan selepas itu. Saudara juga pakai baju F**k Mahathir di mahkamah awal tahun 1994. Kenapa saudara begitu marah pada Mahathir?
Dia memperbodohkan rakyat. Melayu hilang hala tuju kerana dia. Selama 22 tahun dia perintah negara dengan menanamkan kebendaan.Dia membiakkan rasuah, penyalahgunaan dana kerajaan, penyalahgunaan kuasa. Dia rosakkan bangsa saya.

Apakah elemen penentangan ini saudara masukkan ke dalam filem saudara?
Sudah tentu. Saya nampak walaupun dah 20 tahun, ada beberapa babak dan dialog dipotong, dialog pedas menyindir. Mungkin saya terlampau ke depan masa tu.
Saya tak tahu orang perasan ke tidak, dalam Kembara Seniman Jalanan saya buat grafiti pada tembok bertulis “Mana Hilang RM2.3 Juta”. Itu statement saya tentang penyelewengan yang berlaku pada Bank Bumiputra tahun 1983. Saya cuba usik minda penonton. Saya buat filem itu tahun 1984, ditayang pada 1985. Sebagai karyawan filem, kemampuan saya setakat itu. Mahathir membiakkan rasuah.

Apa sepatutnya peranan karyawan filem Malaysia hari ini?
Karyawan kita kena pecahkan apa yang ditanam oleh Mahathir. Ini zaman transisi. Zaman inilah kita boleh bercerita gila-gila keburukan 22 tahun itu; rasuah, masalah ekonomi, cetak rompak. Kita boleh bercerita dengan lebih terbuka. Saya cabar karyawan kita agar guna lesen karyawan. Kita kena ubah mind set. Takkan Pak Lah nak banned kita kerana bercerita pasal rasuah? Najis yang dah 22 tahun ni kena bongkar.

Kemunculan karyawan muda yang kononnya “avant garde”, apa pandangan saudara?
Pada saya mereka tidak ada akar umbi. Betul mereka buat filem Melayu, contohnya Sepet. Mana boleh seorang pengarah Melayu naikkan hero seorang lanun cetak rompak, sedangkan cetakrompak adalah masalah kita yang utama. Kerana cetak rompak ekonomi saya hancur, itulah perjuangan saya seama ini. Dalam Gubra pula dibuat satu adegan Imam pegang anjing? Apa tu? Apa sebenarnya yang nak kita tunjukkan?

Filem-filem Yusuf Haslam, Razak Mohaideen dan Aziz M Osman tidak berkembang, apa pandangan saudara?
Bagi saya yang penting mereka tidak biarkan industri ini vakum. Mereka terus berkarya, walaupun isi tidak ada, tapi ada kuantiti. Apapun, sekurang-kurangnya mereka ada Melayunya. Roh mereka tetap Melayu, berbanding dengan filem lain yang jasadnya Melayu tapi rohnya tidak. Apabila ada vakum, orang luar akan masuk. Ini berlaku dalam bidang muzik. Bila ada ruang kosong yang kita sendiri tak isi, masuklah Iwan Fals, Sheila On 7, Dewa, Peter Pan dan macam-macam.

Apa pandangan saudara tentang pembangkang di Malaysia?
Pada saya pembangkang mesti ada satu front, lupakan ideologi, kita mesti bergerak secara kolektif. Kita mesti kukuh dan ada “packaging”, ada logo dan manifesto sendiri. Ini penting kerana kita sudah ada pemimpin macam Pak Sheikh. Kalau BN guna Satchi & Satchi, kita kena eksploit kekuatan yang kita ada.

Saudara yakin BA boleh menang?
Saya selalu berfikiran positif. Salahuddin Al-Ayubi boleh menang 200 tahun perang. Saya tidak pernah berfikiran negatif.

Saudara pernah dimasukkan ke Tanjung Rambutan. Bagaimana saudara membena kekuatan untuk melawan tekanan, jika ada?
Solat. Apakah orang gila akan bangun tahajjud tengah malam? Itulah kekuatan saya. 30 hari saya di situ. Saya jumpa Prebet Adam. Macam-macam yang saya lihat dan rasa. Orang tak gila pun boleh gila kalau tak kuat iman.

Saudara sanggup masuk penjara dan memilih untuk terus melawan, kenapa?
Saya pegang satu prinsip. Mahathir atau Tok Mat, mereka diundi oleh rakyat jadi pemimpin. Tapi tidak ada siapa pun undi saya untuk jadi pengarah filem. Orang suka boleh tengok, tak suka jangan tengok filem saya.Saya tidak perlukan undi. Tapi mereka, bila orang tak undi, habis. Tapi saya masih di sini.

Saudara kini masih menetap di kampung, Alor Gajah, tanpa kerja, bagaimana melalui zaman zaman sukar itu?
Saya bawa anak isteri ke kampung tahun 1996. Kewangan saya teruk masa itu, isteri pula dah berhenti TV3 1991. Kami hidup cara kampung, rumah saya cuma ada barang-barang asas, tak ada TV selama 5 tahun. Saya bersyukur keluarga memahami, isteri, anak-anak dan mertua. Sekarang saya ke Kuala Lumpur bila ada urusan. Apa yang berlaku satu hikmah juga kerana saya dapat muhasabah diri dan mengurus keluarga, pelajaran dan masa depan anak-anak. Yang sulung lulusan IT manakala tiga yang lain memilih pengajian Islam. Anak ketiga saya, 13 tahun, bulan puasa lalu mengimamkan solat kami sekeluarga. Syukurlah.

Pembabitan saudara dalam PAS, bagaimana?
Saya pilih platform PAS kerana masa tu belum ada Keadilan.Saya dan keluarga menjadi ahli PAS seumur hidup. Saya dan Dinsman pernah buat video Sehari Dalam Kehidupan Tok Guru.

Apa pandangan saudara tentang pembangkang di Malaysia?
Pada saya pembangkang mesti ada satu front, lupakan ideologi, kita mesti bergerak secara kolektif. Kita mesti kukuh dan ada “packaging”, ada logo dan manifesto sendiri. Ini penting kerana kita sudah ada pemimpin macam Anwar. Kalau BN guna Saatchi & Saatchi, kita kena eksploit kekuatan yang kita ada.

Saudara yakin BA boleh menang?
Saya selalu berfikiran positif. Salahuddin Al-Ayubi boleh menang 200 tahun perang. Saya tidak pernah berfikiran negatif.

Imej saudara dengan jeans dan rambut panjang, masih sama, apakah ini cerminan saudara sebetulnya?
Apa yang di luar tidak sama dengan di dalam. Yang penting adalah isi, hati dan jiwa kita. Melayu saya cukup tebal. Saya orang Naning, dan saya pilih Hang Jebat.

Apa pandangan saudara tentang orang Melayu hari ini?
Ramai orang kata orang Melayu berpecah belah. Pada saya Melayu tak berpecah, Melayu hanya berterabur. Melayu berterabur sebab Mahathir yang ajar cari kebendaan. Benda berterabur ni boleh disusun.Soalnya siapa yang boleh susun?

Siapa pada anggapan saudara yang boleh melakukan “kerja menyusun” itu?Pak Sheikh. Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dia yang boleh susun. Bukan setakat orang Melayu saja dia boleh susun tapi semua bangsa dan lapisan kerana bukan hanya ada orang Islam saja di Malaysia ni. Ini kelebihan yang ada pada BA.

Adakah saudara rasa penat selepas 15 tahun ini?
Ini saya cakap dari pengalaman. Memang ada masa kita penat, bila itu berlaku, kita kena relaks, tapi jangan give-up.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home