Monday, February 13, 2006

SARIMAH LABUR SAHAM DI DUNIA


JIKA dulu nama Wardina digunakan untuk melariskan tudung dan selepas itu Mawi, pada musim hari raya yang lalu nama Datuk Sarimah Ahmad pula menjadi sasaran.

Malahan, dari tinjauan di beberapa negeri di Semenanjung bahkan di Brunei, tudung Sarimah semakin mendapat sambutan sehingga kini. Salah seorang penjual tudung di Alor Setar yang ditemui berkata meskipun seniwati itu tidak pernah ditemui, tudungnya paling popular di negeri itu.

Seniwati Sarimah sendiri yang pernah menyaksikan namanya di kedai-kedai menjual tudung berkata fenomena itu sesuatu yang menggembirakan hatinya meskipun beliau tidak ada kaitan dengan si penjual tudung, apa lagi mendapat imbuhan komisyen seperti produk iklan lain.

“Bagi saya itu satu ibadah. Saya halalkan mereka menggunakan nama saya, sekurang-kurangnya itu satu dakwah. Jika lebih ramai orang bertudung setelah melihat saya dalam TV atau lakonan saya, saya bersyukur,” katanya.

Sambil menyifatkan ia sebagai sahamnya di akhirat kelak, Sarimah berkata pada usianya beliau tidak mampu untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat untuk menjalankan dakwah.

“Saya tidak punya kemampuan seperti itu meskipun saya diberikan kesihatan, tetapi bagi saya berdakwah bukan bererti mesti duduk di masjid. Jika apa yang kita lakukan baik dan menjadi ikutan, itu sudah satu dakwah.

“Saya bersyukur, sekurang-kurangnya, cara saya bertudung ini dapat menarik orang ramai untuk menutup aurat, mereka pula memakai tudung seperti yang saya pakai. Apa yang penting, kita lakukan ibadah,” kata Sarimah yang kini memastikan agar watak yang diberikan untuknya berlakon tidak lari dari ciri-ciri wanita Islam.

“Nampaknya ramai yang menghormati dan memahami saya. Mereka malahan tidak bantah bila saya berikan syarat bahawa saya haya akan terima tawaran untuk watak wanita bertudung, yang tidak memerlukan saya membuka tudung, sekalipun untuk adegan tidur.

“Bagi saya, itu penting, aurat itu yang lebih utama, jika tidak, ia tidak membawa pengertian apa-apa,” ujar seniwati ini yang banyak mendapat pujian melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dari peminat-peminat di seluruh negara termasuk Singapura dan Brunei.

“Kebanyakan mereka puji bila nampak saya dalam TV. Mereka memberikan saya kata-kata perangsang dan semuanya mendoakan kebaikan saya. Saya tidak tahu dari mana mereka dapat nombor telefon, tapi saya berterima kasih kerana mereka memberikan waktu menghantar mesej kepada saya,” terangnya.


Sesuai dengan kedudukannya kini, Sarimah yang menduduki jawatankuasa biro agama dalam Persatuan Karyawan Malaysia baru-baru ini menjadi ketua kumpulan nasyid dan marhaban persatuan itu.

“Mungkin kerana saya yang paling tua, jadi kerana itulah saya menjadi ketua,” kata seniwati ini. Turut menganggotai kumpulan nasyid ini antaranya, Ahmad Fauzee, Norlia Ghani, Syahni dan Betty Benafe.

Beliau ketawa apabila ditanya tentang cubaannya menyanyi pada usia 63 tahun. Katanya, “Saya ni bukan penyanyi, tapi sekadar memberi semangat kepada anak-anak muda, jadi saya pun sertai kumpulan itu. Kebetulan menantu saya, Syed Mahadi pun jadi ahli,” katanya.

Beliau tidak menafikan kegiatannya dalam Persatuan Karyawan itu mengisi kekosongannya sebagai seorang wanita yang hidup tanpa suami.

“Sunyu memanglah ada kalanya terasa juga, sebab itulah saya bergiat dalam persatuan, boleh juga hibur hati di samping berbuat amal,” katanya.

Sebagai ibu tunggal, beliau gembira dapat menyambut hari raya baru-baru ini bersama anak-anak dan 30 orang cucu. Bahkan beliau seperti hari raya yang lalu, memasak untuk mereka.

“Kecuali anak lelaki saya Shahril, peguam syariah di Brunei yang kini sudah tiga anak, anak dan cucu lain semuanya berkumpulan di Subang. Itulah kekayaan saya,” ujarnya.

Mengenai usia yang genap 64 tahun April depan, seniwati ini yang tidak pernah merahsikan umurnya berkata satu kelebihan yang diberi Tuhan kepadanya sehingga kini adalah kesihatan.

“Alhamdulillah, Allah beri saya kesihatan. Saya selalu minta pada Tuhan supaya diberikan kekuatan untuk beribadah, maklumlah, sesetengah orang seusia saya sudah tidak boleh solat cara biasa, sakit lututlah dan macam-macam.

“Saya selalu mohon biarlah saya dapat buat ibadah sempurna sampai akhir hayat."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home