Monday, February 13, 2006

ROSYAM NOR DAN CASTELLO


ROSYAM NOR kata beliau tidak mempunyai sebarang ‘resipi’ tertentu menyakinkan pelabur dan syarikat-syarikat besar melabur dalam syarikatnya menerusi filem terbaru, Castello.

Castello, terbitan pertama syarikatnya, Suhan Movies & Trading merupakan filem yang mendapat banyak tajaan syarikat besar. Selain syarikat jenama biskut, Julies, syarikat kereta, Naza Motors, syarikat telekomunikasi (Celcom) dan gedung pakaian, Kamdar.

Untuk promosi saja, Julies memperuntukan sebanyak RM10 juta manakala RM6 juta untuk billboard besarnya yang terpampang gambar Rosyam. Manakala tajaan syarikat Naza Motors pula adalah menerusi kenderaan seperti dua motor jeski, lapan skuter Gemilang 2 yang setiap satu berharga RM6,000, dua motor scrambler serta tiga kereta mewah yang digunakan dalam filem itu.

‘Apa yang jelas, tanpa tajaan dan rakan-kongsi, saya tidak mungkin dapat jadikan Castello sebuah filem,” kata penerbit berusia 38 tahun ini ketika ditemui kelmarin.

Menurut Rosyam, beliau tidak mungkin dapat menjadikan Castello seperti hari ini, sebagai filem yang penuh dengan adegan lasak kerana ia melibatkan kos yang tinggi. Kos pembikinannya adalah RM1.5 juta.

“Saya simpan projek filem ini selama dua tahun setengah. Ia jadi lambat kerana tak ada siapa yang nak taja. Seramai 52 orang saya temui, akhirnya, Nusanbakti Corporation, pihak ke 53, bersedia jadi rakan-kongsi. Selebihnya saya mohon pinjaman Finas,” katanya.

Rosyam berkata, beliau bersyukur, sekalipun namanya masih baru dalam penerbitan filem, tetapi dapat meyakinkan pihak penaja dengan baik.

“Saya amat berbesar hati kerana filem ini dapat dukungan dan sokongan ramai pihak. Malahan, saya tidak nafikan saya mempunyai team yang baik, terutama dengan Bada dan krew dan pelakon-pelakon.

“Saya tidak nama besar untuk membintangi filem saya, kecuali Erra Fazira, untuk beberapa adegan saja. Kalau nak diikutkan, saya boleh ambil pelakon terkenal, tapi cara itu tak bantu industri ini. Kerana itu, saya ambil Zain Ruffedge dan Que Haidar untuk watak penting, begitu juga watak utamanya, Liyana Jasmay yang sebelum ini hanya berlakon drama TV,” katanya.

Filem yang dibuat penggambaran di Golok, Rantau Panjang, Puyrajaya dan sekitar Kuala Lumpur ini akan ditayangkan mulai 5 Januari di 46 pawagam di seluruh negara. Malahan, beliau yang baru pulang dari Kuching gembira kerana empat tayangan tengahmalam di bandar itu habis dijual.
Manakala tayangan di Brunei dan Singapura tidak dapat diadakan pada masa ini kerana tawaran yang diberikan oleh pihak berkenaan terlalu rendah.

“Peminat-peminat saya di Singapura boleh tonton filem ini di dua pawagam di Johor Bahru iaitu di City Square dan Mega Pavillion. Kalau boleh bawalah keluarga kerana filem ini bukan hanya untuk remaja sahaja, tetapi untuk tontonan keluarga.

“Kerana dalam filem ini saya cerita tentang dadah hancurkan bangsa dan institusi keluarga,” kata Rosyam yang turut menyelitkan unsur agama di dalamnya.

“Ini juga satu pendekatan baru, siapa sangka dalam sebuah filem eksyen, ada unsur agama yang kuat. Iaitu, kita boleh terlepas dari hukuman dunia, tetapi siksa di akhirat masih ada.

“Saya harap Castello akan jadi ikon untuk filem Melayu hari ini kita tidak ada hero, berbanding barat,” katanya pelakon ini yang sudah bersedia untuk menerbitkan filem kedua syarikatnya, tahun depan.

“Saya dan Bada akan buat Castello 2, tapi semuanya bergantung pada sambutan orang terhadap filem pertama ini. Kerana jika filem ini berjaya, tentunya penaja akan bersedia meneruskan tajaan. Tapi sekarang mereka mahu lihat pulangan, itu satu hakikat. Orang tidak labur saja-saja.

“Sebab itu, saat ini saya berdebar-debar. Sekalupun maklum balas yang saya dapat dari pranonton filem adalah cukup baik, media juga memberikan sokongan, saya tidak tahu bagaimana pula nasib filem ini di panggung,’ katanya.

Mengenai sasaran untung besar, Rosyam berkata: “Saya tidak pernah ada sasaran kerana filem sebenarnya kita tak boleh jangka. Tapi, apa yang saya harap, Castello akan jadi filem boxoffice. Bila untung, saya akan buat filem yang lebih baik lagi. Itu saya janji.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home